75 minuter i ett mörkt rum

« Tillbaka

måndag 12/11/2012

Ibland krävs det lite extra kreativitet i hjärnans "visualiseringscenter" för att få med sig fina minnesbilder av ett träningspass. 75 minuter crosstrainer i ett mörkt rum är ett sådant pass. Men motivationen att genomföra passet är det oftast inga problem med. Erfarenheten säger att alternativträning är effektiv och självklart vill jag vara snabb när tävlingarna drar igång igen.

I senaste numret av Skogssport delar jag med mig av några tankar kring alternativträning. Jag är en ganska rutinerad alternativtränare. Nuförtiden planerar jag in alternativträningspass trots att jag inte är skadad för att jag skall kunna styra min totalbelastning på ett bra sätt.

Jag har haft många skador som senior. Ungefär hälften kallar jag otur (trampa på spik, vass sten i häl, cykelkrasch, ...) och hälften är överbelastningsskador som jag fått genom springa i för mycket med obalans i kroppen. Ok cykelkraschen är kanske lite klantig. I vilket fall som helst så hade jag aldrig kunnat undvika att vara skadad som elitorienterare. Skadorna har faktiskt också gett något positivt som att jag har fått lära mig lite andra saker, träna andra kvaliteter och längta tillbaka till att få orientera.

Faktum är att i nästan samtliga fall som jag har haft en längre period borta från orienteringen pga skador så har jag kommit tillbaka starkare än någonsin efter skadan. Vid tre tillfällen har jag gått i princip direkt från att köra gång-orientering och crosstrainer till startlinjen på Silva leauge (eller elitserien) och vunnit.

Så smart alternativträning tränar inte bara din kreativitet utan gör dig också bättre!

Kommentera gärna med din erfarenhet, tanke eller fråga om min artikel nedan.



Inga kommentarer till detta inlägg ännu.

Copyright© Peter Öberg 2009
Copyright© Peter Öberg 2009